Smeinert - tanker fra en degn

Smeinert - tanker fra en degn

Virkelighed i læreruddannelsen

FolkeskolenPosted by Søren Meinert Fri, August 08, 2008 09:33:09

Forleden (18/7-08) sendte jeg en hilsen til Bertel. Jeg vælger at gengive den her. Den viste sig at være 14 dage for tidligt på den. Netop nu diskuterer Bertel, DLF og Lærerstuderendes Landskreds ivrigt om ikke praksiserfaring skal vægtes mere i uddannelsen.

_____________________________________________________________

Kære Bertel,

Jeg skriver til dig som en opfølgning på dit indslag i Radioavisen her til morgen. Vi to har tidligere ”krydset klinger” i forbindelse med afviklingen af nationale test i folkeskolen – og jeg så nu mit snit til at byde op til dans – omkring en konstruktiv erfaringsudveksling omkring læreruddannelsen.

Jeg er selv ny-dimitteret lærer fra Holbæk Seminarium – efter en studiestart i 2000 på Århus Seminarium og et ”afbrud” undervejs for blandt andet at deltage sammen med Anders og Per Stig på FN´s Verdenstopmøde om Bæredygtig Udvikling i Johannesborg i 2002.

Min ”nye” læreruddannelse begyndte på Holbæk Seminarium i 2004 – på en særlig studieretning kaldet ”virtuel læreruddannelse”. Og det er denne jeg gerne vil fortælle dig om.

På den virtuelle læreruddannelse mødte jeg ligesindede studerende, der som mig brændende ønskede denne uddannelse (flere var ”oppe i årene” og havde haft anden og bedre lønnet beskæftigelse i mange år, men valgte nu ”kaldet”). Uddannelsen er bygget op med to dage på seminariet og en mængde virtuelle arbejdsopgave som løses i studiegrupper.

Ved siden af studiet – ugens tre øvrige dage – var hovedparten af mine studiekammerater, ligesom jeg selv, ansat i lærerstillinger.


Dette gav netop den kobling mellem virkelighedens verden og seminariets til tider virkelighedsfjerne teori. På Seminariet i Århus oplevede i løbet af mine to år en direkte modstand fra undervisere mod at inddrage studerendes refleksioner over studiejob – i Holbæk blev det gjort til udgangspunkt for værdifuldt erfaringssamarbejde og progression i studiet.

Min egen ”virkelighed” blev på Bjergmarkskolen i Holbæk, hvor jeg de første to år var ansat som lærer i specialklasserækken, og de sidste to år som naturfagslærer, IT-vejleder og med funktioner på skolebiblioteket. Uden denne kobling til virkeligheden – og i særdeleshed den sparring jeg mødte fra kolleger og ledelse – havde min uddannelse været meget fattigere.

Jeg håber at du vil overveje at tage kontakt til Holbæk Seminiarum og høre mere om denne studieform – og jeg selv skal gerne fortælle mere. Også gerne medvirke, hvis du har brug for ”en god historie”

Med ønsket om en god sommer

Søren Nørgaard Meinert

Folkeskolelærer

  • Comments(1)//blog.smeinert.dk/#post2